אנחנו תמיד אוהבות כשטרנדים מהעולם הופכים לאובססיה מקומית – ובחודשים האחרונים קשה לפספס את הצ'וצ'קיפיקציה: מגמה שממזגת בין ביוטי, אופנה ואביזרי אספנות, ומעניקה לכל מוצר טיפוח טאץ' אישי, צבעוני ואינסטגרמי במיוחד.
הכול התחיל אי שם ב־2022, כשהמותג Glossier השיק באנגליה קולקציה מוגבלת של מחזיקי מפתחות עם לוגו המותג. הם נחטפו בשניות, נמכרו במחירי יד שנייה מרקיעי שחקים. בשנת 2022, המותג Glossier חולל סערה באנגליה כשהשיק קולקציה מוגבלת של מחזיקי מפתחות עם הלוגו שלו. בתוך שעות הכול נחטף והפריטים מצאו את עצמם נמכרים במחירים מופרזים באתרים יד שנייה. כמה שנים אחר כך, היילי ביבר העלתה את הרף כשמותג הביוטי שלה, Rhode, הציע כיסויי טלפון עם מקום מובנה לשפתון – גאוני, בהתחשב בזה שהטלפון תמיד ביד שלנו.
מדובר לא רק בגימיק, אלא באסטרטגיית שיווק חכמה שמוכיחה עד כמה אנחנו מחפשים נוחות, נראות ואופי במוצרים שלנו. "Tchotchkification" הוא מונח שמאגד את כל המיקרו-טרנדים האלו – ממחזיקי מפתחות לשפתונים (עלייה של 1000% בחיפושים בגוגל בשנה האחרונה!), דרך כיסויי שפתון (+72%) ועד צ'ארמס לתיקים (+343%).
מאיפה זה בא?
קודם כול, ההשפעה האדירה של תרבות ה-K-Beauty מדרום קוריאה ו-J-Beauty מיפן. מעבר לשגרת הטיפוח המוקפדת, המותגים האסיאתיים ידועים באריזות "קוואי" – משובבות עין, צבעוניות ומעוצבות בדמות בעלי חיים או פרחים. TonyMoly עם אריזות הפנדה והארנב, Lilybyred עם סומק בפורמט מחזיק מפתחות, ו-Novo עם קופסאות פרחוניות – כולם כובשים את ה-TikTok ומושכים את דור ה-Z.
הדור הזה, שבמקביל התמכר ל-Jellycats, ל-Sonny Angels ואפילו החזיר לחיים את הטמגוצ'י, אוהב פריטים עם טוויסט נוסטלגי ואישי. גם בתי אופנה גדולים קלטו את הפוטנציאל: בקולקציית סתיו-חורף 2025/26, Coperni שלבו טמגוצ'י כתליון על תיקים – וזה הפך לאחת השיחות החמות של שבוע האופנה.
כשהאופנה פוגשת את הביוטי
מה שהתחיל כקישוט לתיק נכנס עכשיו עמוק לעולם היופי. מיני פצירות ציפורניים, מארזי סיליקון לשפתונים או מסכות שפתיים, ואפילו מוצרי איפור עם שרשראות קטנות – כך Kaja, Yepoda, Benefit ואחרים מביאים את הטרנד ישירות לתיק האיפור שלנו. Rhode לקחו את זה עוד צעד עם שרשרת גוף מוזהבת לשפתון, ו-Rare Beauty השיקו תיק מיניאטורי בגודל של סומק. Laneige אפילו עודדו את הקהל לקשט את האריזות באבני חן ומדבקות, בשיתוף פעולה עם מותג התכשיטים BonbonWhims Club.
ולא נשכח את גרלן, שהיו מהראשונים לזהות את הפוטנציאל ולעצב מארזי שפתונים יוקרתיים להחלפה – קונספט שמותגים כמו Dior, Dries Van Noten ו-Paul & Joe כבר אימצו, כשהם מוסיפים את קלף הסטייל לקלף הקיימות.
עוד כתבות שיכולות לעניין אותך:
השלב הבא?
בטיקטוק כבר יש מדריכי DIY לחיבור מחזיק מפתחות לכל שפתון או ליפ גלוס – כך שגם אם המותג לא מציע גרסה מוכנה, המעריצים מוצאים דרך להפוך אותו לאישי. וזה כנראה רק עניין של זמן עד שכולם, מהמותגים הגדולים ועד המותג הבא שתראו ברילס, ישיקו קולקציות ייעודיות של צ'ארמס ומחזיקי ביוטי לאספנים.
כי בסוף, זה לא רק שפתון – זו הצהרת סטייל קטנה שמלווה אותנו לכל מקום.