בכנות חשבנו שאנחנו די סגורים על מה שמצפה לנו מטל מדינה

בכנות חשבנו שאנחנו די סגורים על מה שמצפה לנו מטל מדינה | jour-magazine.co.il
צילום אור גפן

סטודיו MËDINA, בית אופנה ותיק מאשדוד שפועל כבר שלושה דורות, החליט כנראה שהגיע הזמן לצאת קצת מאזור הנוחות המוכר. בהובלתה של המעצבת טל מדינה, בוגרת שנקר, הושקה לראשונה תצוגת אופנה רשמית לקולקציית ערב חדשה – מהלך שמסמן, כך לפחות מצהירים, שלב נוסף בהתפתחותו של בית האופנה, שעד כה התמקד בעיקר בשמלות כלה וערב שהקהל האשדודי מכיר היטב. שם הקולקציה, "Over Exposure – חשיפת יתר", כבר רומז על הכיוון השאפתני: ניסיון לדון במתח הנצחי שבין חשיפה לשליטה בעידן המסכים הבלתי נגמרים.

בכנות, חשבנו שאנחנו די סגורים על מה שמצפה לנו מטל מדינה. מעצבת שמלות כלה וערב מוכשרת, חלק בלתי נפרד מהסצנה האשדודית הפורחת, איטגירל פוטוגנית, אמא ואשת קריירה. התסריט היה די ברור בראש: עוד תצוגה אלגנטית, אולי קצת סטנדרטית לז'אנר. אבל נראה שמדינה החליטה שהיא רוצה לנפץ את התדמית הזו, או לפחות לשחק איתה קצת, כי למה לא בעצם?

 

בכנות חשבנו שאנחנו די סגורים על מה שמצפה לנו מטל מדינה | jour-magazine.co.il
צילם אור גפן

הכניסה לחלל התצוגה אכן ניסתה לטלטל את הציפיות המוקדמות. עשרות כיסאות סודרו במסלול מפותל על רקע אפלולי, כשעל הקיר האחורי ריצדו מסכי טלוויזיה, חלקם משדרים בלייב את מה שנתפס באותו רגע בעדשת מצלמת וידאו מגורענת. האווירה כוונה באופן ברור לייצר תחושה של מיצב אמנותי אוונגרדי. השאלה הגדולה היא האם החוויה הזו, על כל יומרותיה האמנותיות, החזיקה מעמד גם כשהדוגמניות החלו לצעוד על המסלול, או שמא הייתה זו בעיקר תפאורה מרשימה לקולקציה שצריכה, בסופו של יום, גם להימכר.

הקולקציה "OVER EXPOSURE" מתיימרת, אם כן, לבחון את הגבול הדק, ולעיתים מטושטש, שבין חשיפה לשליטה. היא מעלה, לדברי היוצרים, את השאלה מה באמת רואים כשמציצים – האם את מה שהאישה בוחרת לחשוף או את מה שמצפים ממנה לגלות. התצוגה עצמה, שהתקיימה בתוך מה שדמה לאולפן טלוויזיה, עם מצלמות מרושתות שעקבו אחר כל צעד, ביקשה להפוך את הקהל, הדוגמניות והעיצובים לחלק מ"ריאליטי שלם של מציצנות ושליטה". האם הקהל באמת הרגיש שותף פעיל בחוויה הזו, או שמא צפה בעוד מופע מתוזמן היטב, כשהוא יושב פסיבי בכיסאו?

לפי מדינה, האישה בקולקציה שלה אינה בורחת או מתחבאת, אלא "נוכחת, חוגגת נשיות ומתענגת על גופה וכל זה נעשה במודע". הקולקציה עצמה מתוארת כ"פורצת גבולות", ומציגה שמלות ערב קונספטואליות, מחוכים "מחמיאים המאפשרים לאישה לברוא את גופה כרצונה" ומערכות לבוש עשויות מעור בתפירה עילית, לצד פריטים שהוגדרו כ"לבישים ונגישים". התיאור הזה נשמע כמו ניסיון מחושב לפנות לקהל רחב ככל האפשר, כל זאת תחת מעטפת של אוונגרד אופנתי. "מי שיסתכל על הקולקציה יקבל הצצה לפנטזיות האופנתיות הכמוסות שלי," אומרת מדינה, ומוסיפה בתקווה, "אני רק יכולה לקוות שזה יתאים לפנטזיות שיש לו או לה בראש."

 

בכנות חשבנו שאנחנו די סגורים על מה שמצפה לנו מטל מדינה | jour-magazine.co.il
צילום אור גפן 

טל מדינה עצמה לא חוסכת בהצהרות גדולות: "התרגשות עצומה להציג לראשונה בחיי תצוגת אופנה עצמאית שכולה מזוהה עם טביעת האצבע שלי וזכות ענקית לתת לקהל הצצה לעולם הפנטזיות שלי. עבורי זו אבן דרך משמעותית במסע צבעוני ואינסופי של עשייה, ואני מקווה שאצליח בחזון שלי לשנות את הדרך בה אנשים חווים אופנה, עיצוב ולייף סטייל – דרך מחשבה, רגש ונחשקות." מילים שאפתניות בהחלט, שמעלות את רף הציפיות מהמהלכים הבאים של המעצבת.

ובחזרה לקרקע המציאות המסחרית, כי בסוף צריך גם למכור שמלות: בחודש יוני הקרוב, סטודיו מדינה יתרחב ויפתח חנות קונספט חדשה בתל אביב, ברחוב רוטשילד 1. שם יוצעו להשכרה או קנייה שמלות הערב מהקולקציה החדשה, לצד שמלות הכלה המפורסמות של המותג. הפגישות, איך לא, יתקיימו בתיאום מראש – כי גם בעידן של "חשיפת יתר", צריך לשמור על קצת שליטה, במיוחד כשמדובר בעסקים.

למי שפחות מכיר, טל מדינה היא בוגרת בהצטיינות של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר והמנהלת האומנותית של סטודיו מדינה. כמי שגדלה לדור שלישי שעוסק באופנה, הדרך שלה לתחום הייתה כמעט סלולה. ההיכרות העמוקה הזו, כך נטען, מאפשרת לה "גישה אורגנית אך פורצת דרך". רשימת הנשים המפורסמות שהלבישה, ביניהן ליאל אלי, נועה קירל ועדן פינס, בהחלט מעידה על כך שהיא יודעת דבר או שניים על איך לגרום לבגדים להיראות טוב על אנשים הנכונים.

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצה להתעדכן בכתבות על הנושאים הכי חמים?
הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו!