מעיל הניילון – מהפכה בטקסטיל
הניילון, פולימר סינתטי, פותח לראשונה בשנות ה-30 על ידי חברת DuPont האמריקאית. תחילה, הוא שימש לצורכי הצבא (מצנחים לצבא, אוהלים וכיוצ״ב). לאחר מלחמת העולם השנייה, הניילון הפך לנגיש יותר לצורכי שימוש אזרחי (גרב ניילון). מאוחר יותר עם התקדמות טכנולוגיית הטקסטיל, אפשר היה ליצור בדי ניילון קלים ומגוונים. במקביל לשינוי שחל בתעשייה, חל שינוי גם באופנה והיא הפכה לקז׳ואל ומעילי הניילון הפכו למבוקשים עבור גברים ונשים כאחד.
בשנות ה – 70 מעילי ניילון צברו עניין רב, שכן במהלך תקופה זו, גדל הביקוש לאופנה פונקציונלית וספורטיבית, וזאת לאור עלייתן של פעילויות הספורט והפנאי (כגון: טיולים וקמפינג). ניילון, בהיותו קל משקל ועמיד (גם כנגד מים), הפכו אותו לחומר מושלם לג׳קטים/מעילים המתאימים לפעילויות אלו. כך החל הטרנד של מעילי הניילון (כולל מעילי בומבר bomber jackets) עם החפתים והצווארונים המיוחדים, והם זכו לפופולריות בקרב גברים ונשים כאחד. ז'קטים אלו כללו לעתים קרובות צבעים והדפסים נועזים, המשקפים את האופנה החיה והאקספרסיבית של העשור. מותגים כמו אדידס ופילה תרמו לפופולריות של אימוניות מניילון, והציגו כיצד הניילון מתאים לבגדי ספורט ופנאי. המשטח המבריק של הניילון הוסיף נופך עתידני ומודרני לתלבושות הספורטיביות הללו, וכל אלו התאימו לאסתטיקה הכללית של שנות ה-70.
שנות ה – 80 סימלו תקופה משמעותית בהיסטוריה של מעילי הניילון, שכן הם הפכו לא רק לביגוד פונקציונלי ונוח אלא גם להצהרה אופנתית, המסמלת את המעבר לסגנון קז׳ואל-ספורטיבי (שהחל בשנות ה-70). מותגים כמו Members Only ונייקי ייצרו מעילי רוח אייקוניים אשר הפכו לסמל של סטטוס וסטייל. מעילי הרוח של שנות ה-80 היו מאופיינים בצבעים נועזים, עיצובים ייחודיים ומבריקים. כל אלו שיקפו את הסגנון התוסס והצבעוני ואת מגמות האופנה של התקופה.
בשנות ה – 90 מעילי הניילון המשיכו להיות בחירה אופנתית פופולרית והם הושפעו מרוח התקופה ומהאופנה המגוונת ששלטה בעשור זה. בתקופה זו הייתה עלייה של אופנת ״בגדי הרחוב״ ואופנת הגראנג'. ״אופנת הרחוב״ כללה ג׳ינסים ומכנסי באגי גדולים ורופפים, חולצות אוברסייז (טישרט) וסניקרס. תנועת הגראנג' של שנות ה-90 (ז׳אנר ותת תרבות רוק-פאנק- מטאל) השפיעה גם על האופנה, והובילה לפופולריות של צלליות רפויות וגדולות ונעלי ״צבא״.מגמה בולטת נוספת הייתה התעוררותם של מעילי הבומבר. ז'קטים אלה שמרו על החפתים והצווארונים המצולעים, אך החלו לשלב מגוון רחב יותר של צבעים ודפוסים, בהתאם להעדפות האופנה האקלקטיות של התקופה. בנוסף, מותגים כמו נייקי ואדידס המשיכו לייצר מעילי טרנינג וחליפות, המאופיינים בפסים הייחודיים ובאסתטיקה האתלטית שלהם, והפכו למרכיב עיקרי בארונות של אוהבי הספורט והקז׳ואל.
כיום, מעילי הניילון עדיין נחשבים לפריט אופנתי שהוא חובה בכל ארון. ניתן לרכוש מעיל חדש של חברות האופנה המוכרות כמו נייקי ואדידס. אך בעיני, האופציה המועדפת והייחודית היא לבחור במעיל וינטג׳ במצב טוב שיוצר לפני יותר מ-30 שנה ויש לו אופי והיסטוריה. מעיל אשר ״ראה״ דבר אחד או שניים בחייו ואולי היה חלק מאיזה ריקוד ברייקדנס בניו-יורק. כיף לראות א.נשים בגילאים צעירים שלובשים מעיל המבוגר מהם פי 2 ונראים טרנדיים ואופנתיים.
בתאריכים 22-23-24 לפברואר מתקיים בזאר וינטג׳ גדול באלנבי 94 בתל אביב (מקורה), שם ניתן יהיה למצוא מעילי ניילון (בעיקר וינטג׳) ופריטי לבוש מיוחדים.
הצגת פוסט זה באינסטגרם
עוד כתבות שיכולות לעניין אותך:
פוסט משותף על ידי Vintage Bazaar (@vintage_bazaar_tlv)