מהתוססות ביותר שידעו עולמות האופנה, הטקסטיל ועיצוב הפנים
אפפל היתה יודעה בהרכבת מראה מחלקים בודדים, ועד ערבוב והתאמה. היא הייתה ידועה בשילוב פריטים ברמה גבוהה ונמוכה – "אני שמחה ללבוש צמידים שעולים לי שלושה דולרים כמו ללבוש חלקים יקרי ערך", היא כתבה בספרה, "איריס אפפל: אייקון מקרי". הקולקציה שלה, שמילאה מספר חדרים במספר דירות, הכילה חזייה מעוטרת בנוצות אווז צבעוניות ושרשרת חרוזים שמנמנה כל כך גדולה שנראתה כאילו היא עלולה להטות את העונד אותה. אפפל היתה פורצת דרך שהתענגה על יצירת מראות שלא נראו מעולם. "זה לא שיצאתי מגדרי כדי להיות מורדת או לעשות דברים שלא היו מקובלים חברתית", היא כתבה, "אבל למדתי בשלב מוקדם שאני צריכה להיות האדם שאני כדי להיות מרוצה. … אני מתלבשת בשביל עצמי”.
ההשפעה שלה התרחבה מעבר לתעשיות האופנה והעיצוב. היא העניקה השראה לאנשים לאמץ את האינדיבידואליות שלהם, לבטא את עצמם ללא חשש משיפוטיות ולמצוא כיף בשגרה אחרת, לדברי מעריציה, שלדבריה כתבו לה מכתבים רבים. מי שעבד איתה וסביבתה הבחין בניצוץ האנרגיה והשנינות הבלתי ניתנים להכחשה של אפל. בסרטו של מייזלס נזכר הצלם ברוס ובר, שאמר שאפל הייתה אחד הנושאים האהובים עליו, בפעם הראשונה שפגש אותה. "היו כל מיני אנשים, מכל הגילאים, כל שכבות החיים סביבה, היא כל כך מעסיקה את כולם", אמר. "יכולתי להרגיש את הדופק של חייה, של ההתרגשות שלה מהחיים".
"שום דבר שלא עשיתי מעולם לא התכוונתי לעשות", "זה פשוט קרה."
נולדה לאיריס בארל בשכונת אסטוריה בקווינס, ניו יורק, בשנת 1921, אמה הייתה בעלת בוטיק אופנה ש"סגדה למזבח האביזר". אפפל נסעה ברכבת התחתית למנהטן בילדותה והתאהבה בגריניץ' וילג', שם החלה לאסוף מבחר של פריטים מסוגננים. היא הייתה כבת 11 או 12 כשקנתה את היצירה הראשונה שלה מחנות קטנה במרתף של בניין דירות מיושן. זו הייתה סיכה שהיא התקבעה עליה והיא חסכה 65 סנט כדי לבצע את הרכישה. הסיכה הייתה חלק מהקולקציה המפורסמת שלה, שבסופו של דבר גדלה לכור היתוך עולש ובינלאומי של תכשיטים, אביזרים ולבוש. אפפל למדה תולדות האמנות באוניברסיטת ניו יורק והמשיכה ללמוד בבית ספר לאמנות באוניברסיטת ויסקונסין. לאחר שסיימה את לימודיה, היא עבדה כקופירייטרית בכתב העת סחר האופנה Women's Wear Daily.
היא הכירה את בעלה, קארל אפפל, בחופשה בלייק ג'ורג', ניו יורק, בשנת 1947. הם נישאו שנה לאחר מכן. היא לבשה שמלת כלה ורודה תחרה, היא אמרה, כי היא רצתה בגד שתוכל ללבוש שוב שלא תצטרך לשים בקופסה. "היה בה משהו שפשוט נכנס בי", אמר קרל אפפל ב"איריס". "אלה לא נישואים משעממים, אני יכולה להגיד לך את זה". השניים היו נשואים 67 שנים כשקרל אפפל מת ב-2015, שלושה ימים לפני יום הולדתו ה-101. לא היו להם ילדים. "אף פעם לא רצינו", היא הסבירה ב"איריס". "אי אפשר לקבל הכל. ורציתי קריירה ורציתי לטייל".
בני הזוג אפפל הקימו יחד את חברת הטקסטיל שלהם, Old World Weavers, בשנת 1950. בני הזוג ניהלו את העסק יחד במשך 42 שנים עד שמכרו את החברה ב-1992. אורגי העולם הישן התמחו בייצור רפרודוקציות מדויקות של בדים מהמאה ה-17 ואילך. תוך כדי כך, אפל נסע פעמיים בשנה לטורקיה, לבנון, מרוקו ואירופה כדי למצוא טקסטיל וארגים לפרויקטים שלהם. הם יצרו בדים מיוחדים לבית הלבן על פני מספר ממשלים, כולל הנשיאות של טרומן, קנדי וניקסון. "בכל בית גדול באמריקה יש את הדברים שלנו", אמר אפפל על אורג העולם הישן.
אפל הוכתרה לכוכבת אופנה בשנת 2005 כאשר מוזיאון המטרופוליטן לאמנות הציג את המלתחה והתכשיטים שלה בתערוכה של מכון התלבושות שכותרתה "ראה אוויס: מבחר מאוסף איריס אפל". התערוכה, ששמה מתורגם ל"ציפור נדירה", כללה יותר מ-80 הרכבים מעוצבים והורכבה מ-300 אביזרים נוספים שאפל צברה במשך עשרות שנים. הרעיון הראשוני היה להציג לבד את תכשיטי התחפושת שלה, אבל מאוחר יותר ביקש המוזיאון מאפל לטבול בארון הבגדים שלה כדי לסגנן את בובות הראווה שהתכשיטים יעטרו. התוצאה הייתה צבא קטן של יצירות אפל: צבעוניות, גדולות וייחודיות לחלוטין.
לאחר התערוכה הפכו חייה של אפל למערבולת של צילומים, הופעות בתקשורת ושיתופי פעולה מתוקשרים. בשנת 2011, היא מונתה לפרופסור אורח באוניברסיטת טקסס באוסטין בחטיבה של טקסטיל והלבשה. בתוך שנות ה-90 לחייה, אפפל כיכבה בסרט התיעודי של מייזלס, פרסמה את ספרה וחתמה על חוזה דוגמנות. בשנת 2018, חברת הצעצועים מאטל, מבוססת אל סגונדו, הוציאה בובת ברבי בדמותה של אפפל, מה שהפך אותה לאדם המבוגר ביותר אי פעם שהיה ברבי המבוסס עליהם. אפפל, שהמראה שלה עבר את הזמן והטרנדים, לא ידעה גבולות בכל הנוגע לאבזור וקישוט: "אם אתה מסתובב מספיק זמן, הכל חוזר", אמרה בגיל 93. בת 97 כשחתמה על חוזה דוגמנות עם סוכנות הדוגמנות העולמית IMG Models, וזכתה לייצוג זהה לדוגמניות העל ג'יג'י חדיד, קרלי קלוס וקייט מוס.
עם זאת, אייקון הסגנון המשפיע מעולם לא אמר לאנשים אחרים איך להתלבש או איך לחיות. היא גם לא הייתה מעריצה של הצגת חייה ברשתות החברתיות, היא כתבה בספרה, למרות שיש לה חשבון אינסטנגרם מאומת עם 2.9 מיליון עוקבים בזמן מותה. "לא רק שאני לא עושה מדיה חברתית", כתבה, "אני לא מאשרת את זה. מה אני אוכלת, מה אני עושה, לאן אני הולכת – זה לא עניין של אף אחד". ולמרות שאפל אמרה שהיא "כל הזמן" ביקשה עצות אופנה, היא שנאה לתת הנחיות. "המחזה האופנתית הגרועה ביותר היא להסתכל במראה ולראות מישהו אחר", כתבה. באשר לחוש האופנתי שלה, אפל אמרה שהיא מסתמכת על האינסטינקטים שלה. "זה לא אינטלקטואלי, הכל בטן", אמרה בסרט התיעודי. "אין לי חוקים כי אני רק אפר אותם".
הצגת פוסט זה באינסטגרם
אפפל הותירה אחריה את אחיינה, בילי אפפל.