רוצה להתעדכן בכתבות על הנושאים הכי חמים? הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו

Schiaparelli איך מותג הקוטור האייקוני הפך מעשרות שנים של תרדמה למצרך שטיח אדום

אלזה סקיאפרלי הייתה חלוצה פמיניסטית שערערה על תפקידים ונורמות מגדריות מסורתיות באמצעות עיצובי האופנה החדשניים שלה. בתקופה שבה תפקידיהן של נשים בחברה היו עדיין מוגבלים מאוד, סקיאפרלי שברה מחסומים וסללה את הדרך לנשים להגשים את החלומות והשאיפות שלהן. למרות השפעתה העמוקה על האופנה המודרנית, כיום עבודתה של סקיאפרלי אינה מוכרת במידה רבה מחוץ לקהילות האמנות והאופנה. בין השאר, זה בגלל שהיא הפסיקה לעצב לפני יותר מ-60 שנה, בעקבות הפילוג התרבותי שיזמה מלחמת העולם השנייה. אבל אפשר להתעלם מסקיאפרלי גם בגלל שהסיפור שלה לא משתלב בצורה מסודרת בנרטיב של האופנה של המאה ה-20. היא שילבה את החוש העסקי הממולח שלה עם עין של פרובוקטור והפכה נועזת אפילו בתוך הצנע הנרחב של השפל הגדול.
Schiaparelli איך מותג הקוטור האייקוני הפך מעשרות שנים של תרדמה למצרך שטיח אדום | jour-magazine.co.il
Elsa Schiaparelli

סקיאפרלי הינו בית אופנה אשר פורץ את גבולות הזמן ומספק חוויה מרהיבה לכל חובב/ת אופנה. ככזה, הוא מפיץ בשורה של תעוזה ויצירתיות נצחית. למרות סגירתו, זכה לתחייה מחודשת והצלחה רבה בעשור האחרון.

היסטוריה

בית האופנה סקיאפרלי נוסד בשנת 1927 על ידי אלזה סקיאפרלי, מעצבת אופנה איטלקית (אשר נולדה למשפחה עשירה). אלזה עלתה לגדולה בשנות ה-20 וה-30 והייתה ידועה בעיצוביה האוונגרדיים. היא הייתה אישה אמיצה ונחשבה לאחת מהדמויות הבולטות ביותר בתחום האופנה בתקופה שבין שתי מלחמות העולם, לצד המתחרה הגדולה ביותר שלה- קוקו שאנל.

אלזה מעולם לא למדה ״עיצוב אופנה״ אך ניחנה בכישרון רב ומקוריות. בעבודתה היא הושפעה רבות מזרם הסוריאליזם באומנות ואף שיתפה פעולה עם האומן הסוריאליסטי הגאון סלבדור דאלי. העיצובים שלה היו נועזים, מקוריים, והיצירות החדשניות שלה כמו הצבע ה״ורוד המזעזע״ ושמלת הלובסטר האייקונית, הותירו השפעה מתמשכת על עולם האופנה. הקריירה שלה דעכה לאחר מלחמת העולם השנייה, ובית האופנה התקשה להתמודד עם הצנע שליווה את אירופה בתקופה לאחר המלחמה, ובשנת 1954 הוא נסגר.

 

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Elsa Schiaparelli‎‏ (@‏‎straparelli‎‏)‎‏

 

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Elsa Schiaparelli‎‏ (@‏‎straparelli‎‏)‎‏

תקומה מחודשת של בית האופנה סקיאפרלי

בשנת 2006, דייגו דל ואלה, איש עסקים איטלקי, רכש את המותג במטרה להחיות את בית האופנה האייקוני. יחד עם זאת, הידיעה אודות תקומת המותג לא נודעה לציבור עד 2013 עם מינויו של מרקו זניני. בשנת 2019 דניאל רוברי הפך למנהל הקריאטיבי של המותג והפיח בו רוח חיים חדשה תוך שמירה על האופי האוונגרדי שלו. העיצובים הנועזים המשיכו למזג בין אומנות לאופנה ובין פנטזיה למציאות. ליידי גאגא התאהבה במותג יחד עם מפורסמים רבים אחרים.

אביזרי האופנה

מלבד הבגדים הייחודיים, לבית האופנה סקיאפרלי יש אביזרי אופנה (תכשיטים ותיקי יד) מרשימים ביופיים ובולטים. המוטיב החוזר של עיניים (של סלבדור דאלי), שעוצב בשנות ה-30 על ידי אלזה עצמה, ממשיכים לחיות ולבעוט גם כיום. אי אפשר להישאר אדישים לתכשיטים הללו, וכל מי שבוחר/ת לענוד אותם, רואה את עצמו/ה כיצירת אומנות מיוחדת במינה.

 

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎ELSA SCHIAPARELLI‎‏ (@‏‎_schiap‎‏)‎‏

 

RTW 2024 בתצוגת האופנה

ניתן לראות השפעות חזקות והשראה של עשורים קודמים. ג׳קטים אוברסייז עם כתפיים מודגשות וחליפות פסים (שנות ה-80). עגילים בולטים ומוגזמים כמו שהיה נהוג ללבוש בקולקציות אופנה משנות ה-90. ניתן לראות שהאופנה לעולם חוזרת וכחובבת וינטג׳, קיבלתי השראה רבה ליצירת לוקים מעניינים מהקולקציות האחרונות של בית האופנה סקיאפרלי.

 

 

הצגת פוסט זה באינסטגרם

 

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Schiaparelli‎‏ (@‏‎schiaparelli‎‏)‎‏

 

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצה להתעדכן בכתבות על הנושאים הכי חמים?
הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו!