רוצה להתעדכן בכתבות על הנושאים הכי חמים? הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו

אופנה למרחקים ארוכים

בתערוכה שתיערך בדיזנגוף סנטר, יוצגו 21 דגמים שנוצרו על ידי סטודנטים בשנה ג' במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, במסגרת הקורס 'אופנה אחראית'. התערוכה, הנושאת את השם Re-Use, שואפת לקדם את ערכי הקיימות.
| jour-magazine.co.il
גל דוניצה, צילום אחיקם בן יוסף

 

תערוכת האופנה האחראית לערכי המחזור והקיימות של סטודנטים לעיצוב אופנה בשנקר, תיפתח בדיזנגוף סנטר ב-5.9.2024

כל הדגמים שיוצגו בתערוכה היו בעבר בדים, בגדים, תיקים ואביזרים (עשויים מחומרים טבעיים או סינתטיים) שהיו עלולים למצוא את דרכם לפח האשפה או למטמנות. בתערוכה, הדגמים יוצגו על בובות, ולצד כל דגם יהיה צילום אופנה שמציג כיצד הם נראים על דוגמנית, יחד עם "מניפסטו" שמסביר את התהליך שנעשה עם החומרים במטרה לצמצם את ההשפעות השליליות על כדור הארץ ולהדגים את האפשרות לאופנה אחראית ומעגלית.

המיצג המרכזי בתערוכה הוא שמיכת טלאים קולקטיבית, שנוצרה על ידי כל הסטודנטים המשתתפים, והורכבה משאריות חומרים צה"ליים שנמצאו בחמ"ל של שנקר מאז תחילת המלחמה. החמ"ל של שנקר התגייס מיד עם פרוץ המלחמה, והציע את כישוריהם של הסטודנטים והמרצים בעיצוב ובתפירה של אביזרים חיוניים לצבא. מתוך השאריות של החומרים הצה"ליים, כל זוג סטודנטים הביא את חוויותיו האישיות לשמיכת הטלאים, תוך התמקדות בנושאים אקטואליים. התוצאה היא שמיכת טלאים שמעבירה את המסר של הזדהות עם החטופים ועם החיילים שנהרגו ונופלים במלחמה שנכפתה עלינו, אשר עדיין לא הגיעה לסיומה.

בערב פתיחת התערוכה, דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, העניק לשלושת המצטיינים של הקורס: בר סוכרינו, שיר כץ וגל דוניצה, פרס בסך 6,000 ש"ח על העיצובים שלהם. במהלך האירוע, נכחו הסטודנטים שהציגו את התהליכים שעברו, במטרה להדגים כי מעצבי אופנה הם גם בעלי אחריות חברתית! הם הראו כיצד הצליחו לקחת "זבל" ולהפוך אותו לבגדים אופנתיים ומרשימים.

בר סוכרינו הציגה דגם שיצרה מ-100% פלסטיק וחומרים סינתטיים, כולל שקיות אשפה, חולצות ישנות שנתפרו מחדש, תוויות בגדים, חגורה, מגן מזרן וצילייה ישנים.

| jour-magazine.co.il
בר סוכרינו, צילום אחיקם בן יוסף

גל דוניצה, זוכה נוסף בפרס, בחר להשתמש בטליתות פסולות (שקיבלו אישור הלכתי לשימוש מהרב דרור כהן מרחובות) בשילוב עם מדי צה"ל, כדי ליצור קולקציה מקיימת. הטליתות הפסולות מהוות חומר שעומד בערך הקיימות של "אפס פסולת", והחיבור בין אלמנטים צבאיים ויהודיים ממחיש את נקודת המבט שלו על המלחמה ועל התקווה. לפני תחילת הפרויקט, היה לגל חשש להוציא גזרות ולתפור את הטליתות, ולכן הוא התייעץ עם הרב, ולדבריו: "כל עוד אתה עושה בזה שימוש מכבד וראוי, אין שום בעיה".

שיר כץ הציגה שני דגמים שמבטאים את הפרויקט שלה, העוסק בפינוי מהבית שלה בגליל העליון. כל מרכיבי מערכות הלבוש עשויים מתיקים, שקי שינה, אוהלים וכדומה, אך הפריט המרכזי הוא תיקי כדורסל של קבוצת "הפועל גליל עליון", שמייצגים עבורה את הבית.

 

| jour-magazine.co.il
שיר כץ, צילום אחיקם בן יוסף

אילן בז'ה, ראש המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, מציין: "המחלקה לעיצוב אופנה מהווה את חוד החנית של האופנה הישראלית. אנו מדגישים מגמות עולמיות חשובות ומשלבים אותן בתוכנית הלימודים, כאשר הקיימות והמחזור הם נושאים מרכזיים בימינו. מתוך הבנה שהשינוי בתעשיית האופנה תלוי בהנחלת ערכים אלו לדור הבא של המעצבים, אנו שואפים להטמיע בתוכנית הלימודים קורסים שמדגישים את חשיבות הנושא ואת הדרכים להתמודד עם אתגרים אלו".

אורית פרייליך, מנחת קורס 'אופנה אחראית' במחלקה, מוסיפה: "את רעיון האופנה המעגלית והקיימת הטמעתי בשנקר כבר בשנת 2016, והמחלקה שלנו הייתה הראשונה בישראל שהעלתה את המודעות לאופנה אחראית באמצעות הקורס 'איתחול אופנה'. השנה החלטנו לממש את הנושא של Re-Use בשימוש חוזר בשאריות שלנו, כדי למנוע מהן להיזרק להטמנה. זה מתבטא במיצג המרכזי שלנו: שמיכת טלאים קולקטיבית. אני ואופיר אבגי, שותפי להנחיה, גאים בתוצרים של הסטודנטים שיוצגו בתערוכה, ומודים לדיזנגוף סנטר על שיתוף הפעולה והצגת התערוכה הזו מדי שנה".

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של דיזנגוף סנטר, אומר: "זו השנה השביעית למסורת שיתוף הפעולה עם הסטודנטים משנקר, אשר נהנים מחופש אומנותי ויצירתי כדי להחיות חומרים המיועדים להטמנה או גריסה. חשוב לנו לתמוך ביצירה הישראלית ללא צנזורה ולהעניק פלטפורמה מכובדת להצגת יצירות של אמנים בתחילת דרכם".

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצה להתעדכן בכתבות על הנושאים הכי חמים?
הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו!